En sockerbagare här bor i staden...

 

Står och lägger dagens makeup i badrummet. Hör att nyckeln sätts i ytterdörren, vrids om till häften och sedan blir det tyst. Efter någon minut öppnas dörren och in kommer dottern. Hålögd och som en skugga av sig själv, med mobilen i handen och fullt fokuserad på skärmens aktiviteter. Jag skrattar och frågar om hon stannade till i hallen för att baka och hon svarar trött att "ja, jag har inte sovit en blund inatt".

Och varför sover inte prinsessan om nätterna? Jo, hon har installerat appen för Face Bookspelet Bakery Story på sin mobil och detta äventyr kräver ca 24 timmars uppmärksamhet per dygn.


- Jag längtar tills att jag kommer till level 10 för då kan jag investera i en ugn till och baka samtidigt i tre ugnar, suckar hon, samtidigt som hon fortsätter sitt plippande på skärmen.


- Vi måste åka och hämta grabbarna på en gång, säger jag.


- Ska bara möblera om först, mumlar dottern från vardagsrummet.


- Va? Möblera om? Jag antar att jag hört fel...


- Måste få plats med mera bord. Har mycket folk som ska köpa kakor, svarar prinsessan vidare.

 



Är detta framtiden? Har vi så mycket tid över idag att vi väljer att lägga den på så banala ting som mobilspel och appar som vi aldrig skulle ens skänka en tanke om vi var tvungna att använda dem på en dator?



Scenen påminner en aning om 90-talets Tamagotchi (datadjur) som skulle matas, roas och rastas. Som den goda mormor man var till den lilla dinosaurien så utfördes detta korrekt medan prinsessan var i skolan. Tills en dag då något annat antagligen pockat på min uppmärksamhet och plötsligt avkomman låg "uppne å dö" på skärmen. Tack och lov var det bara att starta om den lilla rackarn och mata utav helvete innan lillan kom hem och upptäckte bortfallet.


Facebookspelen och apparna av idag kräver dock ett visst nätverkande och samarbete. Ensam är inte stark! Bagarn tjatar på övriga familjen, och har även erbjudit mig att hon kan installera ett eget litet bageri på min mobil, så att vi alla kan hjälpas åt att baka och sälja kakor.


Sambon å andra sidan sänder inbjudningar till någon mer våldsam variant av FB-förströelse där han akut behöver kollegor som kan ge honom kristaller.

Jag bråkar på sönerna att gå in och bättra på mitt Friendscore på Bejeweled för att uppnå den magiska siffran åtta miljoner och därigenom tjäna 100 000 coins. För då är väl den eviga lyckan gjord, eller?..



Solen skiner därute idag. Lämna datorn, gå ut och njut i solskenet!

Det är ju en härlig dag!  =)

 

 






















































 

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0