Korsord är en solotävling!

Sista arbetsdagen idag innan den efterlängtade semestern. Här ska solas, badas, grillas, resas, njutas, umgås, upplevas, vilas och mysas för glatta livet under fyra härliga veckor. En vecka solo med barnen först innan sambon också får sin välförtjänta ledighet.

För att få in rätta stämningen så besöktes redan i veckan den lokala bokhandeln för inköp av årets pocketböcker, samt en korsordstidning att mysa en stund med på balkong eller badstrand.



På pocketsidan blev det en trio av biografier, då både Ozzy, Slash och Nikki Sixx förehavanden ska granskas i sommar. Vid ett svagt ögonblick slank också boken "Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken" med i kassen. En bok som jag tidigare beslutat att aldrig läsa eller lägga en krona på, då jag anser det endast vara en hetsjakt på en offentlig person i sann skvallerblaska-anda, skriven av en sensationslysten och skandaljagande b-reporter.

Men, tydligen kunde även jag sjunka så lågt... Ja, nu var det erbjudande på bokhandeln, ta fyra betala för tre, så man kanske kan trösta sig med att den var gratis då..  ;)


Korsord är ett trivsamt tidsfördriv som jag brukar roa med mig emellanåt. Helst gör jag det ensam. För visst ska väl korsord lösas solo? Jag anser mig vara ganska hyfsad på de svenska språkets synonymer och det samma gäller dock inte för min sambo. Som vanligtvis är en klippa på både svenska och engelska?? När det kommer till korsord så hittar han oftast på egna lösningar, ritar till extra rutor och saboterar vanligtvis mer än han skapar i rutsystemet.

När vi sitter på balkongen, jag med mitt kryss och han med sin Ipad, så får jag ofta frågan: Får jag titta? Ovilligt och med bedjande ögon lämnar jag motsträvigt ifrån mig mitt lilla pyssel och får sedan tillbaka det nerklottrat av både två, tre och fyra helgarderingar med eventuella bokstäver och ord som kan gå in (om man nu ritar till nån extra ruta, stavar knarra med ett R och bedömer att "gott till ost" på sex bokstäver blir "kexkex".


Sambon lämnar tillbaka tidningen med påståendet att "det är konstruktionsfel" eller alternativt "nu kanske det går lite bättre för dig". Jag tar under tystnad emot mitt lilla korsord, vänder sakta blad och startar upp på ett nytt, fräscht och oförstört kryss.


Nu väntar en solovecka framöver, innan vi kan njuta av ledigheten tillsammans. <3
Då ska jag passa på att kryssa i min ensamhet.

 









































 

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0