SJ, Kasslergratäng och Snusmumriken...

Som jag skrev förra veckan så om man söker en tågbiljett på nätet från Övik eller Umeå till Kiruna så får man upp sträckan Övik-Sundsvall-Kiruna alternativt Umeå-Övik-Sundsvall-Kiruna. Har man då lite lokalkännedom kan man istället då boka Mellansel-Kiruna för 1000 spänn billigare tur å retur.

 

Kimpan drog iväg förra veckan för att botanisera i Abiskotrakten med sina skolkamrater. Vi väntade hem honom vid halvfyra snåret tidigt lördag morgon på Mellansels station. Pappan tog nattskiftet och stod beredd på plats för att välkomna sonen hem.

 

Tåget stannade till och startade genast upp igen och rullade vidare. Det visade sig att stoppet i Mellansel var ett sånt där "Hoppa-av-i-farten-stopp" och Kimpan som hade stor packning efter en veckas vandrande i norr, hann helt enkelt inte dra hela lasset till dörren och hoppa av.  

 

Kimpan kontaktade genast konduktören som bara hänvisade till att så var turen lagd och "hopp-av-stoppet" var korrekt. De skulle däremot vara framme i Sundsvall 7.41 så han kunde därifrån ta anslutning 7.49 till Övik.  

 

Tåget rullade in på Sundsvalls station kl. 7.53. Kimpan fick tillbringa ett antal timmar där innan han slutligen kom på en buss och landade i Övik kl.13.00 lördag.  

 

 

Ok, Kimpan kanske inte är en rutinerad resenär med packningen i handen redan tre mil före resans slut. Hade det varit jag däremot så skulle nog de andra passagerna till slut dragit i nödbromsen. Allt för att slippa höra mig, trött och sur med håret på ända, rappa en konduktör mitt i natten för att han skulle backa tåget och lämna mig snyggt och prydligt i Mellansel..  

 

 

 

Kassler och Grönsaksgratäng till middag igår. Jag tyckte den var skitgo, men sambon var inte lika imponerad. Å andra sidan tycker han inte om Kassler å det är ju en fördel här...

 

 

 

Jag fräste på kassler, bacon, en paprika, några färska champinjoner, små broccolikvistar, gul lök. Pressade ner en vitlöksklyfta i det. Kryddade även med paprikapulver, chilipeppar och grillkrydda.

 

Bredde sedan ut allt i en ugnsform. Kastade sedan över en sås på grädde, ägg och massor av riven. 200 grader i 30-35 minuter i ugnen. Jättegott! Om man nu gillar kassler...

 

 

 

Har bestämt mig för att ta upp snusningen igen, allt för att sluta röka. Snuspåsarna har åkt in och ut hela dagen varvat med att jag varit ut och tagit mig mina små rökpauser. Så, med handen på hjärtat så vet jag inte hur mycket bättre det blev?!  

 

Nya tag imorgon...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sis

asg... ~.~ ...jag nästan känner bacon-oset upp till mig... ;)

Svar: =)
ElakaEva

2012-08-28 @ 19:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0