Torsdagstankar och Företagande vs. Kommunala inrättningar

Med risk att sticka ut näsan i en debatt jag inte har alla fakta om, vilket jag sällan och tyvärr tvekar över, så måste jag göra ett litet inlägg med funderingar kring veckans storm runt kommunens gymnasieskola.

 

Efter en hel veckas lov för eleverna, med tre dagars inställningstid för lärare, så blåser man alltså ut en halvdag på måndagen och skickar hem alla elever efter lunch. Lärare och personal informeras om den nya given för Örnsköldsviks gymnasium, vilken mottages ganska svalt av Nolaskolans lärarkår. Här menar man på att kvallen på utbildning skulle försämras om man flyttar ett par inriktningar från Nola till Parkskolan.

 

Här är jag inte riktigt insatt i sakfrågan, men funderar ändå: Är det sämre pedagoger på Park? Vill man som lärare inte byta arbetsplats, kolleger och lärarlag?

 

Då detta inte heller föll i god jord hos Nolaeleverna så drog de genast ut i strejk och skulle så förbli under resten av veckan.

 

 

Jämför man gymnasieskolan, som också är en arbetsplats, styrningen och arbetstagarna. dvs de numera strejkande eleverna, med ett vinstdrivande företag och dess arbetstagare så ser man direkt skillnaden. Inte skulle ledningen på mitt kontor skicka hem sina anställda efter en ledighet. Tid är pengar!

 

Om så chefen kom till mig och sa att vi öppnat en filial mindre än 1000 meter från det befintliga kontoret, (inte i Peking eller Nordmaling) och att jag nu måste förflyttas dit, så tvivlar jag starkt på att jag skulle dra ut i strejk för att protestera mot det upprivande beslutet.

 

Jag håller med om att informationen må varit bristfällig, men jag har heller inte full insikt i min arbetsgivares planer för framtiden. Är personal, elever och skolområden i det här fallet motståndarlag eller konkurrerande företag? Jag är nog både blåögd och oinvigd som trott att det här var ett enda team med gemensamma intressen.

 

Läste i dagen blaska att strejken nu är avblåst då beslutet skjutits upp och att ingenting kommer ske i frågan innan årsskiftet.

 

Skratt, det blir antagligen långledigt igen efter julledigheten då för eleverna....

 

 

Ha en ToppenTorsdag mina kära!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0