UF-Företag, Baconinlindad fläskfile och fredagsmys...

Hämtade ut mitt nya körkort igår så nu får man köra bil igen! Vet inte vad som hänt vid redigeringen, men på nåt vis har jag trollnäsa på fotot?! I spegeln tycker jag att min näsa är hyfsat smal och pikant. Nåja, blir ju intressant framöver när man ska övertyga någon att "det där är faktiskt jag" vid en legitimering.  

 

 

Fredagsmys igår kväll. Grabbarna dök äntligen upp så att Mamsen skulle få suga dem på örsnibben hela helgen! De drog i sig lite krubb och vände i dörren för att gå på krogen. Suck, det var bättre förr...  

 

Men, vi lagade mat tillsammans som blev ganska populär: Helstekt fläskfilé i ugnen, fylld med Philadelphiaost och vitlök, inrullad i bacon. Till det, en Zucchini och Fetaostpudding.

 

Vi var så jämarns hungriga så jag har lånat fotot från www.lchfrecept.com

 

 

 

Filé för 4 personer

500 g fläskfilé

150 g bacon

salt och peppar

 

Alternativ fyllning med senap:

2 msk (30g) smör

1 msk (15g) dijonsenap

1-2 hackade vitlöksklyftor

 

Alternativ fyllning med Philadelphiaost

100g philadelphiaost

1-2 hackade vitlöksklyftor

 

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka vitlöken. Välj en av fyllningarna.

 

Alternativ senap:

Rör ihop smöret, vitlök, dijonsenap och smaka av med salt och peppar.

 

Alternativ philadelphiaost:

Rör ihop vitlök, philadelphiaost och smaka av med salt och peppar.

 

Skär en djup skåra i fläskfilén på längden. Fyll skåran med blandningen och tryck ihop fläskfilén. Linda baconet runt filén, jag brukar lägga ut baconet som en matta och rulla ihop det. Lägg fläskfilén i en form och stek tills det blir 75 grader.

 

Zuccini- och fetaostpudding

1 zucchini 

200 gram fetaost 

1 1/2 dl  vispgrädde 

1/2 dl  crème fraiche

2 stora ägg 

salt och peppar  

 

Sätt ugnen på 175°. Grovriv zuccinin. Lägg den rivna zuccinin i en sil och salta lätt. Låt den ligga i ca 10 minuter och krama sedan ur överflödig vätska. Mixa osten, vispgrädden, crème fraichen och äggen med mixerstav eller i mixer. Blanda ner den rivna zuccinin och smaka av med framförallt peppar, det behövs inte så mycket salt eftersom osten har egen sälta. Häll upp i fyra små smorda ugnsfasta formar. Ställ formarna i vattenbad, t.ex. i en långpanna eller en större gratängform, och baka i ugnen i ca 40 minuter.

 

Delgav Prinsessan mina middagsplaner på kontoret och innan jag kom till slutet konstaterade hon: "Å sen ska du linda in den med bacon va?"  

 

Allt blir ju bättre med Bacon, så är det!  ;)  

 

 

 

Mös på som sjutton med sambon som köpt goda ostar på den internationella marknaden på torget. Gör gärna ett besök då de erbjuder ostar, korvar och annat gott från Tyskland, Holland, Frankrike mfl.  

 

Ner 0.4 kg på vågen imorse så jag har nu räknat ut att om jag slarvar och äter lite ost eller annat gott på kvällen med ett glas rött till och hoppar över dagens motionsaktivitet så är viktminskningen högre än annars.  

 

Jag älskar LCHF!! =)  

 

 

 

Lilleman ska starta UF-Företag, ett skolprojekt som ska pågå två dagar i veckan under hela årskurs 3.

 

Då inspirationen låg på noll och grabben hade svårt att komma på nån inkomstbringande verksamhet så kläckte Mamsen den strålande iden: Loppis!  

 

Här såg jag nytta och nöje för alla. Han skulle röja upp i garaget i Domsjö, vilket är en rövarkula likt Sodom & Gomorra, och tömma vinden på allt crap jag och min X-man samlat på oss under alla våra år tillsammans. Sedan prismärka och stapla allt snyggt till försäljning i garaget. Kom å köp!  

 

Om garaget nu är ointagligt så är vindan tio gånger värre. Jag plockade inte en pryl därifrån när jag flyttade, så man kan hitta två generationers leksaker, kläder och sportutrustningar, böcker, tillsammans med alla Kalle Anka från åren 1972-1980 och diverse möblemang.

 

Jag kan riktigt se honom pussla ihop den enorma vita bokhyllan med fyra stora glasvintrinskåp som ligger i molekyler där uppe. Det kommer nog att ta en stund utan monteringsbeskrivning..  ;)  

 

Snyggt och fint skulle det bli och jag kan till och med tänka mig att ge UF-företaget ett konsultuppdrag där han också kan tömma mitt förråd i stan. ;)  

 

 

Jag tyckte att det var en super-ide! Det tyckte INTE Lilleman som nu tänker ägna året till att kränga logotyper istället.

 

Jäkla mediatrams.. ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

mmm, lät gött det där, det blir nog dagens middag här i Domsjö hos oss idag :-)

2012-09-01 @ 13:44:36
URL: http://innovationochinspiration.blogg.se
Postat av: Eva Wiklund

Ja det var gott! Jag gjorde varianten med Philadelphiafyllningen.

Och allt blir ju faktiskt bättre med Bacon... ;)

2012-09-01 @ 16:03:19
URL: http://elakaeva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0