Medeltjock & Medelålders...

 

Googlade på "medelålders"... För vart femte år som passerar så tycks medelåldern liksom flytta fram sig ett halvt decennium. När har man egentligen nått medelåldern?

 

"Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom/ung vuxen och ålderdom. Medelåldern träder in i den tredje fjärdedelen av den genomsnittliga livslängden.

 

Vilket innebär att om jag nu blir 100 år gammal så infaller min medelålder mellan 50 och 75 år. Kastar jag däremot in handduken redan vid 60 så var min medelålder mellan 30 och 45??

 

Enligt Collins Dictionary är "Medelåldern" något som vanligtvis anses inträffa i åldrarna 40-60 år. Oxford English Dictionary menar att det är i åldrarna 45-65 år. US Census säger att medelåldern infaller i åldrarna 35-50 år och enligt Stora Familjeläkarboken är medelåldern 50 till 70 år.  

 

Det är en skillnad mellan kronologisk medelålder och biologisk medelålder, som kan vara mycket individuell och variera beroende på kön.

 

Jag bestämmer mig för den individuella åldern och inser att jag nog fortfarande är en instabil och mycket hormonrubbad tonåring.

 

 

 

Passade samtidigt på att kolla upp mitt BMI, som det så fint heter... HA! Vad säger det? Jag tror att här måste man också räkna mer individuellt. Vad bestämmer vad som är medel? 


Jag skapade därför min egen lilla uträkning för att konstatera sin vikt vs ålder vs fetthalt.

 

Om man dividerar sin vikt med sin ålder så får man ett medeltal. Ju lägre tal desto bättre. Det innebär att jag har faktiskt numera har ett snyggare tal än Prinsessan...

 

Har man dessutom långt hår får man dividera det en gång till!   ;)

 

 

 

Jaha, å vad kan vi lära oss av detta?

 

Who gives.....  ;)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Prinsessan who...?

Svar: <3
ElakaEva

2013-09-12 @ 21:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0