Nyttiga tips och diverse strunt du behöver veta om Kreta

Då har man tagit sitt ansvar, bidragit till att minska Greklands statsskuld och samtidigt fått sig två semesterveckor på Kreta. Nytta med nöje alltså!  =)

 

Lägger upp infon i enklare spaltform, då baksmällan nu slagit in efter hemkomsten och allt känns inte längre lika klart som då jag noterade upplevelserna på min mobil.

 

 

 

Transfer

Värmen slår emot oss på väg till transferbussen. Solresor har naturligtvis ingen koll på vilka som ska åka med. Hä bar å åk! Jag undrar tyst för mig själv varför vi engagerade oss att hosta in de hundralapparna till resebolaget i förskott?!  

 

Under transfern diskuterades taktiken inför incheckningen på hotellet. Beslutet blev att sambon skulle greppa handbagaget och vara först in till receptionsdisken, då vi vet hur länge man kan få vänta innan alla kommit in och fått ett rum. Sagt och gjort, sambon gjorde en tjurrusning medan jag väntade kvar vid bussen för att invänta de långt instoppade resväskorna. Sambon checkade in, noterade bara rumsnumret utan frågor och sprang till hissen för att åka upp till rummet, inspektera, eventuellt hinna tillbaka till incheckningsdisken, klaga och byta rum innan jag kommit mig in i lobbyn.

 

När jag kommer in ser jag bakbenen på min sambo och en liten satt grekisk kvinna som stegar iväg från lobbyn och ut på innergården. (Sambon hade tydligen missbedömt situationen med hissen, som inte gick annat än till resturangen och taket). Den lilla grekiska kvinnan synar sambon och därefter mig, som släpar de två stora tunga väskorna. Därefter erbjuder hon sig att ta den ena väskan samtidigt som hon blänger lite på sambon. Jag skrattade och sambon tog naturligtvis båda väskorna.

 

 

Maleme Mare, hotell & rum

Fint hotell i ett lugnt område på stranden. Sängarna är lika hårda som i andra medelhavsländer... Jag kan lätt föreställa mig tortyren av perserna som en gång försökte invadera Kreta. Tyskarna har efter 2a världskriget en egen begravningsplats på ön. Alla dog nog av ryggproblem kan jag tänka...

 

 

Air Condition

Konsten att få en Air condition att skapa en god medeltemperatur på hotellrummet är inte helt enkel. Antingen är det för varmt, iskallt, blåsigt och sen för varmt igen... Efter en hård och stormig natt vaknar man huttrande och liknar närmast en asiat när man tittar sig i spegeln. Köper du till Air Condition så be samtidigt om en extra filt. De kommer antagligen att titta lite extra på dig i receptionen, men det är det värt!

 

 

Religion på orten

Mitt emellan vårt hotell och nästa har man smackat upp en kyrka i storleken husvagn med förtält. På taket sitter en jättemegafon och här kör man livesändning titt som tätt. Det grekisk-ortodoxa budskapet skrålar ut över hotellkomplexen. Inte en lokalbo så långt ögat når. Vem ska lyssna?

 

 

Transportförbindelser

Här parkerar man sig bara på bussen så kommer värden/värdinnan och tar betalt. De kontrollerar var du vill åka, trycker på stanna-knappen och ser till att du kommer av på rätt ställe. Ibland stannar också bussen där så att du hinner kasta dig av...  =)  

 

 

Läsvärt i solstolen:

Jag läser Fredrik Backman, och skrattar igenkännande så att tårarna sprutar. Både "En man som heter Ove" och "Saker min son behöver veta om världen" är bra skrivna och jag avslutade båda böckerna med att gråta en skvätt. Efter detta fiskade jag fram boken om "Slash" och därefter "101 historiska myter".

 

Sambon läser "How to solve almost any problem" av Alan Barker samt biografin om Steve Jobs. Säger detta att min sambo är mer intellektuell än mig, eller vill jag helt enkelt inte använda min hjärna på semestern? Jag vidhåller det senare...

 

 

All Inclusive och hotellbuffé

Toppenmat! Lite skörbjugg efter den grekiska salladen dock och jag ber redan nu om ursäkt till mina arbetskamrater för vitlöken, som antagligen kommer att ta veckor innan den lämnar kroppen.

 

 

Spel och annan förströelse:

Lyckades få sambon att spela kort med mig trots att han i vanliga fall vägrar att tävla mot mig i någon gren, sport, idrott eller lek. Jag undrar varför?? Han hävdar att jag är en dålig förlorare och att jag tar allt på för stort allvar. Jag hade skitdåliga kort, men vann ändå.. Jag undrar varför?

 

 

Chania och den gamla venetianska hamnen:

Som vanligt när vi är ute och åker så är det "Bar in-Bar ut" och en konstant kamp mot klockan, (läs blåsan). Vi går in på ett trevligt ställe och tar en öl, kommer ut och måste gå in på nästa för att låna toaletten och då måste man ju självklart köpa en öl för att inte känna sig dum. Ut igen och in på nästa för att åter igen besöka toaletten och så fortsätter det.

 

Vi stötte på en liten gullig restaurang där sambon bestämde sig för att låna toaletten och jag beställde under tiden in två glas rött. Det visade sig vara äckligaste jäkla vinet i hela Grekland. Nu ligger de ju inte högst på min lista ändå, då de envisas med att servera allt kylskåpskallt, men detta smakade fotogen. Till och med Grådask är en riktig höjdare i jämförelse. Jag lovar att tandköttet drog upp sig en bit.. Vi konstaterade att detta var nog himla fint vin och det blir nog dyrt det här. Vi bad om notan, utan att kunna dricka upp och kalaset slutade på hela 3€, vilket blir lite drygt 14 kr per glas.
 
Sambon köpte i Chania också en Man purse dvs en "Murse". (Mamma, det betyder handväska). Det står Kreta på den. Väskan kostade 10€ och jag dömde ut honom med att andrahandsvärdet på den skulle inte ens vara 1€. Sambon hävdar att det är en äkta PeterPoint. (Å vem fan är PeterPoint?) Jag lovar att vem den där jäkla Peter än nu är, så är väskan definitivt en kopia.

 

 

 

Utflykter

 

Båttur till Gramvousa och Ballos

På båten från Kisamos ut till Gramvousa är det ett jäkla fotograferande som vanligt. Här med två pirater, för att kränga bilderna till överpris på hemvägen. Alternativt så fotar de för att identifiera kropparna efter att båten gått under i de höga vågorna? Jag ställde motvilligt upp på bilden med en sliskig piratgrek och tänkte att detta borde han få betala för istället..

 

Gramvousa: Redan de gamla grekerna hade för vana att trötta ut sina fiender genom att placera sina fästningar och annat intressant högst upp på bergen. Grekerna fortsätter så i samma spår och alla turister ska därmed klättra, hänga utmed stup och snubbla genom terrängen iklädda flip flops eller foppor vid alla utflykter. Numera är man ju resvan och springskorna finns alltid med i resväskan. Trots dessa var jag helt övertygad att jag tagit mig vatten över huvudet då vi steg för steg drog oss uppför berget till fästningen på Gramvousa. Belöningen var naturligtvis en fantastisk utsikt över en grön lagun inramad av bergen och havet. Nedvägen var inte så mycket lättare då stelheten började sätta in. Likt en skock bergsgetter med Rigor Mortis halkade vi de 137 meterna (läs meter över havet) ner till stranden och båten för avfärd.

 

Dessutom är det alltid stressigt för att hinna med båt eller buss. Sambon säger på vägen ner att om vi missar båten och tvingas stanna, så har vi i alla fall två ägg, skinka, ett par öl och dessutom en baguette som råkat följa med i lunchboxen. Han tillägger att då kan man nog till och med överväga att äta bröd. (Vilket är oförlåtligt inom LCHF-sekten). Jag svarar att "bröd det är vad du får äta, för pålägget på baguetten åt jag redan nere på stranden, som mellis"... ;)

 

Ballos Bay - Den blå lagunen, som för övrigt är grön! Ballos är ett stort område med ett par decimeter vatten uppdelat på flera laguner. Der blåser salt och sand som ger en direkt otrevlig och oönskad peeling av hela kroppen. När jag placerat handduken på stranden blir den genast genomvåt av den fuktiga sanden. Det kunde de minsann inte  informera oss om på båten, trots att info rabblades på 18 språk innan vi fick kliva av. Jag ger mig då fan på att finnarna fick den infon. De såg så nöjda ut när de stegade mot solstolsuthyrningen medan vi andra vadade och plaskade runt i de grunda vattnet som små barn. 

 

I båtbaren fick man en öl med ett stort glas vin för 45 SKR. Därefter blev det Happy Hour och då vete fan om man fick betalt för att besöka baren!

 


Busstur till Elafonisi

Bussen klättrar längs med bergväggen med stup på flera hundra meter utanför bussfönstret. Ingen resa för den med svindel då vägen är alldeles för smal för en buss och chauffören kör som att deltar i Paris-Dakar eller annat lopp..

 

Vi stannar till vid Agias Sofia. Här kan man välja att ta de 265 trappsteg som leder uppför berget till droppstensgrottan. De som inte vill ta sig upp kan i lugn och ro ta sig ett glas vin på tavernan nedanför och skåda ut över ravinen. Jag behövde inte ens titta på sambon för att inse att här blev det inget rödtjut inte... När man kommer upp till grottan finner man där inne ett gammalt kapell där påskgudstjänsten brukade hållas.

 

Elafonissi, kan det vara paradiset? Ja, stranden är rosa i allafall och mot ett grönt vatten ger det ett perfekt minnesvykort att gotta sig med till vintern.

 

 

Europas längsta ravin, Samaria:

Avgång mot Samaria redan före sex på morgonen. Efter en vansinnesförd med buss upp till bergen så lämnade vi sista utposten för civilisation redan vid åtta på morgonen. Vi kastades av på 1200 meters höjd och jag kan här rekommendera en liten kofta eller så, för man blir väldigt vaken och förvånad när man kliver av bussen i linne och shorts och temperaturen bara är någon plusgrad. 

 

Bussguiden för dagen var dansk och gav också ut all muntlig och pappersinfo på danska. Detta kan leda till eventuella språkförbistringar då vi fåtalet svenskar hade inte en aning om säkerhetsföreskrifter m.m. Man kunde ta ut en del ord som ambulans och fallande sten, men det var också allt.

 

 

Här kommer så ett par överlevnadstips:

 

"Gem billetten" - Betyder inte att du ska gömma biljettjäkeln... och varför skulle man det? Nu satt det en snubbe i en liten kur, när man gått igenom hela ravinen på 16 km, och krävde att få se den. Tänk, om man inte skulle hitta den och bli tvingad att gå hela vägen tillbaka??

 

"Der løber en kilde med drikkevand genem hele kløften, så det er kun nødvendigt at medbringe en lille flaske till opfyldning" - Med detta menas inte att det löper en kille med dricksvatten genom hela klyftan!  (Blåbärssoppa någon?) Det finns heller inga barer, tavernor eller andra pitstops. Vid rastplatserna finns skyltar med WC, vilket i min värld står för Water Closet, som betyder vattentoalett - INTE ett hål i marken!!

 

Samaria var en fantastisk resa mellan bergen med bitvis ganska jobbig terräng. Vänster knä gav upp efter första kilometern. Med femton kilometer kvar så var det bara att bita ihop. Kan inte säga hur god ölen var när man väl kommit i mål. Samaria check!  

 

En rejäl Moussaka på restaurang Samaria efteråt. Båt därifrån till Sougia och därefter buss till hotellet. Glömde stretcha, skyller på ölen där...

 

 

Heraklion med Knossos

Knossos är den äldsta staden i Europa och den första antagna civilisationen skapad av Zeus son Minos. Knossospalatset som rymde hela 1500 rum, hade rinnande vatten och fungerande avloppssystem. Är det då inte konstigt att man 6000 år senare fortfarande inte kan kasta ett toapapper i tolettstolen? Grabbarna låg ju i framkant, men vi måste kört om dem med råge...


Sten, sten och mer sten och trappor upp och ner. En mardröm för den som har träningsvärk, (dagen efter Samariaravinen). Det var en PRO-tripp med svensk guide, som hela tiden informerade om de gamla stenarna. "Titta till höger så ser ni.... (30 kissnödiga panschisar, trots att vi stannat varje 20e minut sen imorse. Vi avvek ganska snart från truppen för att gå runt själva och upptäckte efter ett tag ett par som vilsna pensionärer som hade följt oss istället för guiden och den resterande gruppen. Vi såg till att de hittade tillbaka till resten av skocken, gjorde en snabb reträtt till baren med en kall öl.
 
Heraklion tyckte jag var en liten trist historia. En stor stad utan den genuina gamla charmen man hittar i Chania.
 


Greek Coffee

Greek coffee får inte förväxlas med den irländska varianten. Den grekiska drinken innehåller mindre kaffe, tre gånger så mycket whisky, halva skörden från något mindre sockerproducerande land och en trist liten gräddklutt på toppen, utpressad ur en flaska spraygrädde som varit tom sedan länge. Nockas man inte av alkoholen så blir man i alla fall rejält hög av sockret.  

 

 

Blandnötter

Jag säger bara "varför"? Det ger ju bara en massa merjobb att peta ut dom man tycker om. Resten smakar ju skit!! Å vem kom på den ljusa iden att man ska äta nån slags rostade ärter och majs? Det enda grönsakerna som ska serveras i en bar är väl tomatjuicen i en Bloody Mary tillsammans med en paddel selleri?!

 

 

Etikett vid sol & bad

Lite poolhyfs kan väl ändå vara önskvärt i sammanhanget. Sno inte någon annans askkopp, parasoll eller tillhörande bord. I varje paket av solstolsmöbel ingår just detta och har du blivit utan, kontakta gärna personalen istället för att ge dig på dina grannars tillhörigheter.

 

Det är inte tillåtet att lägga ut sina handdukar i förtid och därmed paxa sig en solstol för dagen. När poolen så öppnas och avspärrningen plockas bort runt åttasnåret på morgonen så ligger där naturligtvis redan ett tjugotal badlakan i kulörta färger på de mest attraktiva solsängarna. Jag undrar just om de med pannlampa smyger hit under natten för att märka ut sina revir?  

 

Står det nu en stor skylt med dykförbud i poolen så gäller det förståss även "bomben". Ja okej, jag ligger och läser vid poolkanten, så ett dropp eller två kan jag räkna med. Men ni som glatt försöker efterlikna undergången av Titanic kan välja beachen istället. Där är vågorna femmeterhöga och badförbud råder, så scenen blir antagligen mer realistisk.  

 

Även klädsel kan vara värt att titta över. Är du kvinna och har en behåring likt en turkisk Hamam-massör, välj gärna långbyxor, åtminstone inte string!! För mycket info delas till dina medresenärer. Förresten, ingår det inte i en kvinnas personbeskrivning, att raka sig dagligen från stortåtoppen någonstans upp till ögonhöjd?

 

 

Nykomlingar och saknad...

När man stannar två veckor på ett hotell med många avresedagar får man se folk komma och gå. En morgon sitter vi på frukostbalkongen vid halv 8 och de nykomna barnen har redan hunnit testa poolen.


En pojke med lockigt hår i 7-årsåldern klättrar upp och ner för räcket till bron som leder över poolen. Grabben provar också att balansera på räcket, vilket ger mig lite hicka. Därefter hittar han en solsäng som han drar längst fram mot poolkanten för att på så sätt kunna sitta längst ut på fotänden av sängen och plaska med fötterna i vattnet. Det hela höll på att sluta med både pojke och solsäng i vattnet när hela konkarongen tippade över. Han har en sån där orädd, nyfiken och rastlös uppsyn som bara en 7-.årig pojke kan ha.

 

I samma veva ropar mamman från balkongen: "Leo, kom därifrån nu! Vi ska äta frukost.." Sambon och jag, som betraktat hela händelsen från "det bästa frukostbordet" på terassen, håller på att sätta kaffet i halsen av skratt. Det var ju självklart liksom... <3

 

 

Då längtade jag hem.... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0